آیت الله بهجت(ره)
گردنه ای که نمی توان از آن گذشت مگر...
در قیامت گردنه ای هست که کسی حقی از مردم بر گردنش باشد، نمی تواند ازآن بگذرد؛ یا باید از حسناتش به کسی که حق او را پایمال کرده، بدهدیا... بالاخره تا مردم در آنجا از همدیگر راضی نشوند، نمی تواننداز آنجا بگذرند.
#حق_الناس
آیت الله بهجت(ره):
شاد کردن دل امام زمان علیه السلام
وقتی دل مؤمنی را شاد کنید، خدا از لطف، مَلکی را خلق میکند که آن ملک، شما را از بلاها و تصادفات و ... حفظ میکند.
این که میبینید در برخی تصادفات بعضیها محفوظ میمانند در حالی که به نفر کناری آنها آسیب وارد میشود به سبب این است که آن شخصِ محفوظ مانده، در مسرّت اهل ایمان نقش داشته است.
برگی از دفتر آفتاب، ص ١٨۴.
#آیتاللہبہجت
حرممطہرِ امامرضا"علیهالسلام" نعمتیبزرگ است که دراختیارِایرانیهاست.
عظمتشرا خدامیداند!
بهاندازهای ارزشدارد که امامجواد"علیهالسلام" میفرمایند:
"فضیلتزیارتِپدرم، بالاتراز زیارت امامحسین"علیهالسلام" است.
بنابراین ایرانیها باید نعمتِ حرمِ امامرضا"علیهالسلام" که برایشان فراهماست،مغتنم بشمارند.
اگرخدا عادل است، چرا از لحاظ تقسیم نعمت و ..بین بندگانش فرق گذاشته است؟
در محضر آیت الله بهجت ره:
هرکسی در این دنیا کاسه ای از ابتلائات دارد که مطابق با ظرفیت وجودی اوست و کاسه های اشخاص از بلاها پر شده است...ولی خداوند همه را دوست دارد.
خداوند هیچ بلایی را بدون حکمت و مصلحت نمیفرستد،بلکه برای تضرع و دعای ما میفرستد.
بهمین خاطر برای دفع بلاها دعا و گریه و تضرع به درگاهش لازم و مفید است.
درست است که بعضی ها در ثروت و مال بالاتر از تو هستند،اما آیا عمرآنها،صحت و سلامتی آنها،تعداد اولاد و نعمت بچه دار شدن و...آنها هم از تو بیشتر است یا اینکه تو در این امور از آنها بالاتری؟
اگر با درک و دقت همه چیز را در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم متوجه میشویم که :
خداوند علیم و حکیم همه ی بلاها را با ترازوی عدل و ترازوی مساوات به طور یکسان تقسیم کرده است.
پیوست:
بزرگی میگفت:بلاهای هرکسی رو خداوند مطابق با جنبه و ظرفیت خودش بهش داده.
به طوری که اگر یک چاه بکنن و همه ی مردم بلاهاشون رو داخل اون چاه بریزن و حق انتخاب داشته باشن،کسی بلاهای دیگران رو تحمل نمیکنه و باز هرکسی بلای خودش رو انتخاب میکنه...
آیت الله بهجت (ره) :
خداوند سبحان به پیامبر اکرم (ص) میفرماید: با حکمت و اندرز نیکو، [مردم را] بهسوی راه پروردگارت بخوان، و با مجادله نیکوتر با آنها مجادله کن»؛
یعنی با زبان نرم و به نرمی و آرامی، حکیمانه و منطقی و یا با موعظه نیکو و زبان شیرین مردم را به سوی خدا دعوت کن. و نیز میفرماید: ؛ پس بهواسطه لطف و رحمت خدا، با آنها به نرمی رفتار نمودی».
پیغمبر اکرم (ص) مظهر صفت خاصه رحمت حضرت حق تبارکوتعالی و ؛ نسبت به مؤمنان بسیار مهربان و دلسوز» و آیینهدار جمال حق است که نور رحمت در او به ظهور پیوسته و از او به دیگران میتابد و خود بالذات ندارند. نظیر آیینهای که نور آفتاب در آن تابش نماید و از آن به دیگری منعکس شود، که در حقیقت روشنی آفتاب است، نه آیینه.
خداوند متعال خطاب به آن حضرت میفرماید: چهبسا برای اینکه آنان ایمان نمیآورند جان خود را میفرسایی». و نیز میفرماید: مبادا جان تو بهخاطر آنها از روی حسرتهای پیدرپی بفرساید»؛
یعنی مگر میخواهی از سختی و ناراحتی جان دهی که اینگونه از شدت رحمت و رأفت بر مؤمنین، در هدایت و ایمانآوردن آنها خودخوری میکنی؟!
در محضر بهجت، ج1، ص 309